Η Τοποθέτηση του Υφυπουργού Χρ. Δήμα στην Συνέντευξη Τύπου για την επόμενη μέρα της οικονομίας - Video

korinthosnews  | 


Έκτακτη Συνέντευξη Τύπου, παραχώρησε την Πέμπτη 21 Μαίου
η Ηγεσία του Υπουργείου Ανάπτυξης & Επενδύσεων,
κατά τη διάρκεια της οποίας αναφέρθηκαν
στα μέτρα παροχής ρευστότητας στις επιχειρήσεις,
τα χρηματοδοτικά εργαλεία της Αναπτυξιακής Τράπεζας
και άλλα τρέχοντα θέματα του Υπουργείου.

Ο Υφυπουργός Ανάπτυξης & Επενδύσεων Βουλευτής Κορινθίας κ. Χρίστος Δήμας
αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στην επόμενη μέρα της οικονομίας,
στα μέτρα στήριξης της επιχειρηματικότητας, των επενδύσεων
και στις δράσεις που αφορούν την #Έρευνα
και το μητρώο των #startup επιχειρήσεων #ElevateGreece.

 




Ακολουθεί η εισαγωγική τοποθέτηση
του Υφυπουργού Ανάπτυξης& Επενδύσεων
και Βουλευτή Κορινθίας κ. Χρίστου Δήμα:


«Αυτό το οποίο θέλω να πω είναι ότι στο υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων σχεδιάζουμε την επόμενη μέρα με πλάνο και με συγκεκριμένους στόχους. Να γίνει η οικονομία μας πιο ανταγωνιστική, εξωστρεφής και ελκυστική.

Από την πρώτη στιγμή είχαμε ανακοινώσει ότι ένας από τους κεντρικούς στόχους, μια στρατηγική προτεραιότητα της Κυβέρνησης είναι να αυξήσουμε τις δαπάνες έρευνας και ανάπτυξης στη χώρα. Αυτός είναι ένας στόχος που είχε τόσο ο Πρωθυπουργός όσο και ο Υπουργός, ο κύριος Γεωργιάδης, το σύνολο της πολιτικής ηγεσίας.

Εάν δούμε, μάλιστα, τους αριθμούς ως ποσοστό του ΑΕΠ, το 2017 ήμασταν στο 1,13% ενώ ο μέσος ευρωπαϊκός όρος ήταν στο 2,07%. Άρα πολύ χαμηλά. Ειδικά για μια χώρα η οποία έχει πολύ σημαντικό επιστημονικό προσωπικό το οποίο είναι είτε αναξιοποίητο είτε δυστυχώς έχει φύγει σε άλλες χώρες στο εξωτερικό για να πετύχει τους στόχους και τις προσδοκίες του.

Άρα, είχαμε θέσει ως μια προτεραιότητα να αυξήσουμε κατά πολύ τις δαπάνες έρευνας και ανάπτυξης. Υπάρχουν αρκετοί τρόποι για να το κάνεις αυτό.

Ο πρώτος είναι να αυξήσεις τις κρατικές δαπάνες. Πράγμα το οποίο είναι, όμως, περιοριστικό, ειδικά σε μια εποχή που υπάρχουν δημοσιονομικοί περιορισμοί.

Ο άλλος είναι να αυξήσεις τις επιδοτήσεις και για αυτό προχωρήσαμε πολύ γρήγορα τη διαδικασία των προγραμμάτων του ΕΣΠΑ με αποτέλεσμα μόνο το πρώτο πεντάμηνο του 2020 να έχουμε πληρώσει στην αγορά πάνω από 32.000.000 ευρώ, αν θυμάμαι καλά.

Μια, όμως, από τις κεντρικές στρατηγικές μας και εκεί που η Ελλάδα υστερούσε έναντι των υπόλοιπων ευρωπαϊκών χωρών και των ανταγωνιστών μας ήταν στα φορολογικά κίνητρα, στο φορολογικό όφελος και συνεπώς προχωράμε σε μια πολύ γενναία αύξηση, σε έναν υπερτριπλασιασμό στις δαπάνες έρευνας και ανάπτυξης, τις οποίες κάνουν οι επιχειρήσεις.

Αυτή την στιγμή, αν δείτε τον νόμο 22Α του 4172 του 2013, οι υπερεκπτώσεις δαπανών αντιστοιχούν στο 30% των δαπανών που κάνουν οι επιχειρήσεις για το R&D. Εμείς από 30% το πάμε στο 100%, από 1η Σεπτεμβρίου του 2020, με αποτέλεσμα να θεωρούμε ότι αυτό θα δώσει πολύ μεγάλη ώθηση στην οικονομία.

Μάλιστα η μελέτη επιπτώσεων που έχουν κάνει μας δείχνει ότι υπολογίζουμε τα επόμενα δυο με τρία χρόνια να αυξηθούν οι δαπάνες έρευνας κατά 300.000.000 ευρώ.

Αντιλαμβάνεστε πόσο σημαντικό είναι αυτό διότι όταν αυξάνονται οι δαπάνες έρευνας γεννούνται νέες θέσεις εργασίας, καλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας, για επιστήμονες και θεωρούμε ότι είναι ένα σημαντικό μέτρο ακόμα και για να σκεφτούν πολύ πιο σοβαρά κάποιοι επιστήμονες που έχουν φύγει στο εξωτερικό τον επαναπατρισμό.

Και επιτρέψτε μου να πω, ότι αυτό είναι ένα μόνιμο μέτρο. Αυτό δεν είναι προσωρινό μέτρο. Αυτό είναι το πρώτο σκέλος.

Όμως, όταν ήρθαμε εδώ πέρα το προηγούμενο καλοκαίρι η Γενική Γραμματεία Έρευνας και Τεχνολογίας αξιολογούσε τις δαπάνες έρευνας και ανάπτυξης του έτους 2016. Με καθυστέρηση τριών χρόνων.

Αντιλαμβάνεστε ότι μια επιχείρηση που θέλει να κάνει δαπάνες έρευνας και ανάπτυξης δεν μπορεί να περιμένει από το κράτος με τρία χρόνια καθυστέρηση για το αν θα πιστοποιηθούν οι δαπάνες έρευνας και ανάπτυξης. Και μάλιστα, μαζί με τον Γενικό Γραμματέα, τον κύριο Κυριαζή, κάναμε πολύ μεγάλο αγώνα ώστε να επιταχύνουμε τη διαδικασία.

Τώρα, με νομοθετική ρύθμιση αλλάζουμε τη διαδικασία, δίνουμε τη δυνατότητα στις επιχειρήσεις αυτές να έχουν μια εναλλακτική, να χρησιμοποιήσουν και ορκωτούς ελεγκτές εξωτερικούς, με αποτέλεσμα να επιταχύνουμε πάρα πολύ τη διαδικασία. Θα κάνει, δηλαδή, τη φυσική πιστοποίηση.

Όπως επίσης επαναφέρουμε μια διάταξη που ίσχυε μέχρι το 2017, ότι αν δεν έχει απαντήσει το ελληνικό κράτος σε διάστημα 6 μηνών τότε λογίζονται αυτόματα οι δαπάνες έρευνας και ανάπτυξης, με αποτέλεσμα να μπορούν σε πραγματικό χρόνο οι επιχειρήσεις να κάνουν το σχεδιασμό τους και τον προγραμματισμό τους.

Όμως, επειδή θέλαμε η μεταρρύθμιση αυτή, διότι θεωρούμε ότι είναι πολύ σημαντική στο σχεδιασμό της επόμενης μέρας να είναι ολοκληρωμένη, αλλάζουμε ακόμα και τον τρόπο υποβολής, αντί να γίνεται με χαρτιά, θα υποβάλλονται προφανώς σε ηλεκτρονική πλατφόρμα, όπως οφείλουμε να γίνεται.

Η δεύτερη πολύ σημαντική πρωτοβουλία είναι η δημιουργία του Εθνικού Μητρώου Νεοφυών Επιχειρήσεων. Είναι η πλατφόρμα «Elevate Greece». Αυτή είναι μία πρωτοβουλία την οποία τη συζητούσαμε με τα μέλη του οικοσυστήματος εδώ και πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα. Σκεφτείτε ότι το ελληνικό κράτος θέλει να νομοθετήσει κάποιες πολιτικές, κάποια ευεργετήματα για τις νεοφυείς επιχειρήσεις.

Μέχρι σήμερα δεν ξέρουμε ποιες είναι οι νεοφυείς επιχειρήσεις, πόσες είναι, σε ποιους τομείς είναι, με τι ασχολούνται, τι τζίρο έχουν, πόσους ανθρώπους απασχολούν και ο ορισμός για τις νεοφυείς επιχειρήσεις δεν είναι κάτι το οποίο προβλημάτισε μόνο την ελληνική κυβέρνηση, είναι κάτι το οποίο συμβαίνει σε όλο τον κόσμο, ακόμα και στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχουν δυσκολευτεί.

Τι κάναμε; Δεν ανακαλύπτουμε ξανά τον τροχό. Αυτό το οποίο κάναμε είναι ότι  μελετήσαμε βέλτιστες πρακτικές άλλων χωρών, όπου είδαμε ότι πολλές χώρες είχαν προχωρήσει στη δημιουργία ενός μητρώου νεοφυών επιχειρήσεων.  Πράγμα το οποίο κάνουμε και εμείς.

Τι σκοπό έχει το μητρώο νεοφυών επιχειρήσεων, το Elevate Greece; Είναι πρώτον, η επίσημη και αξιόπιστη καταγραφή των νεοφυών επιχειρήσεων. Η χαρτογράφηση του οικοσυστήματος, άρα εκτός από τις νεοφυείς επιχειρήσεις, είναι και τα adventure capital funds,  οι  επιταχυντές, οι θερμοκοιτίδες, ακόμα και οι επιχειρήσεις οι οποίες επενδύουν στις νεοφυείς επιχειρήσεις.

Θα βοηθήσει επίσης στη μεταξύ τους δικτύωση, στην εξωστρέφεια των επιχειρήσεων, η πλατφόρμα, η πύλη εισόδου θα είναι σε δύο γλώσσες σε πρώτη φάση.

Θα παρακολουθούμε την πορεία τους με βάση κρίσιμους συγκεκριμένους δείκτες. Θα δημιουργήσουμε τη βάση δεδομένων για την εύρεση εξειδικευμένων επιστημονικών θέσεων εργασίας σε νεοφυείς επιχειρήσεις. H πλατφόρμα αυτή θα λειτουργήσει ως πόλος έλξης για επιπλέον επενδύσεις και μέσω αυτής θα έχουμε τη δυνατότητα να παρέχουμε στοχευμένα εργαλεία για να τα βοηθήσουμε, όπως αυτό το οποίο είπε πριν με την επιστρεπτέα ενίσχυση ο Υφυπουργός ο κύριος Τσακίρης, το οποίο θεωρούμε ότι θα είναι μια ουσιαστική ανάσα για τις νεοφυείς επιχειρήσεις.

Άρα, όποια επιχείρηση μπει στο μητρώο αυτό, θα λογίζεται πλέον και βάσει του νόμου, νεοφυής επιχείρηση. Αυτό είναι όσον αφορά το μητρώο νεοφυών επιχειρήσεων.

Η 3η παρέμβαση έχει να κάνει με την παροχή φορολογικών κινήτρων σε επιχειρηματικούς αγγέλους, business angels, για την επένδυση κεφαλαίων σε νεοφυείς  επιχειρήσεις που είναι εγγεγραμμένες στο μητρώο.

Η δική μας παρέμβαση είναι ότι το 50% του χρηματικού ποσού που επενδύουν σε κεφαλαιουχικές επιχειρήσεις του εθνικού μητρώου νεοφυών επιχειρήσεων, θα αφαιρείται από το φυσικό πρόσωπο, αλλά σύμφωνα με τη διάταξη αυτή, για να μη γίνεται καταστρατήγηση, το κάθε φυσικό πρόσωπο θα μπορεί ανά έτος να επενδύει έως 300.000 ευρώ σύνολο, όπου 100.000 ευρώ είναι ανά επιχείρηση και μέχρι 3 επιχειρήσεις το παραπάνω.

Φυσικά κάποιος θα μπορούσε να επενδύσει και πολλά περισσότερα χρήματα από το όριο που βάζουμε, αλλά η διάταξη την οποία ψηφίζουμε θα ισχύει μόνο μέχρι τις 300.000 ευρώ σύνολο.

Αυτές είναι οι τρεις πρώτες διατάξεις. Από εκεί και πέρα στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Ανάπτυξης θα έχουμε σημαντικές αλλαγές και στο κομμάτι της έρευνας. Απλοποιήσεις διαδικασιών και ζητήματα τα οποία η ερευνητική κοινότητα ζητούσε, αλλά νομίζω ότι αυτό δεν είναι επί του παρόντος».