Ο ΤΑΦΟΣ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ - Αρθρο

korinthosnews  | 

Γράφει ο Γιάννης Θεωδορόπουλος

Η Αλεξάνδρεια ήταν ένα από τα μεγαλύτερα κέντρα όπου άνθισε ο Ελληνικός πολιτισμός κατά τους Ελληνιστικούς χρόνους. Λόγω της γεωγραφική της θέσης απετέλεσε σημείο συνάντησης πολιτισμών με θαυμαστά αποτελέσματα, στη γνώση και την τεχνολογία, αλλά και σημείο σύγκρουσης θρησκειών και δεισιδαιμονιών, κατά τους πρωτοχριστιανικούς χρόνους. Καρπός της ειρηνικής συνάντησης των πολιτισμών ήταν η ανάδειξη πολλών ανθρώπων της διανόησης και της τεχνολογίας, όπως ο Ευκλείδης ο Ερατοσθένης, ο Ήρων, ο Φίλων ο Πλωτίνος, η Υπατία. Αλλά και η κατασκευή οικοδομημάτων όπως ο ναός Σεράπειον, οι πολλές βιβλιοθήκες, ο φάρος, και το Μαυσωλείο του Μ. Αλεξάνδρου.
Το 391 ισοπεδώθηκε, ο ναός Σεράπειον, που ήταν αφιερωμένος σε κοινή Ελληνο-Αιγυπτιακή θεότητα, και αποτελούσε ένα από τα καλλιμάρμαρα αρχιτεκτονικά αριστουργήματα, της Αλεξάνδρειας, επίσης πυρπολήθει και η δεύτερη κατά σειρά μεγάλη βιβλιοθήκη που διέθετε η πόλις, από φανατικούς χριστιανούς και μοναχούς και ηθικούς αυτουργούς τον Αυτοκράτορα (Μέγα) Θεοδόσιο τους εμπρηστικούς λόγους του Ι. (Χρυσόστομου) και τον πατριάρχη Αλεξανδρείας Θεόφιλο.
Εγώ πάντως από ότι έχω διαβάσει στο κρίσιμο αυτό θέμα έχω σχηματίσει την άποψη ότι μαζί με το Σεράπειο κατά πάσα πιθανότητα ισοπεδώθηκε και το παρακείμενο Μαυσωλείο όπου φυλάσσονταν το ταριχευμένο σώμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου, (Η θέσης ονομαζόταν Σώμα η Σήμα Μ. Αλεξάνδρου ) το οποίον και πρέπει να έκαψαν, διότι ο Μ. Αλέξανδρος λατρεύονταν ως ο 13ος Θεός των Ελλήνων, και πλήθος λαού προσέρχονταν καθημερινώς για να τον τιμήσουν, αλλά αυτό δεν άρεσε στους Χριστιανούς και πολύ περισσότερο στον αυτοκράτορα Θεοδόσιο, και το ανοσιούργημα συντελέσθηκε.

Όμως θέλουμε να πιστεύουμε ότι το ταριχευμένο σώμα που φυλάσσονταν στο Μαυσωλείο να μη ήταν το πραγματικό αλλά κάποιο ομοίωμα του.
Το δε πραγματικό για λόγους ασφαλείας οι Πτολεμαίοι να το είχαν τοποθετήσει σε Βασιλικό τάφο, του οποίου την θέση κράτησαν ως επτασφράγιστο μυστικό..
Οι Πτολεμαίοι όπως είναι γνωστό απήγαγαν το σώμα του Μ. Αλεξάνδρου, γιατί γνώριζαν ότι όποιος το κατέχει, θα είναι ο αδιαφιλονίκητος διάδοχος της Μακεδονικής κυριαρχίας.
Γνώριζαν όμως πιο πολύ ότι θα κρατούσαν στα χέρια τους τον 13ον θεό των Ελλήνων. Ήταν για αυτούς απόδειξη ισχύος.
Το ταριχευμένο σώμα του Μ. Αλεξάνδρου επισκεφτήκαν αργότερα πολλοί Ρωμαίοι αυτοκράτορες, όπως ο Τραϊανός, ο Καλιγούλας, ο Καρακαλάς, ο Οκταβιανός. Ο Ιούλιος Καίσαρ. Ο λόγος της επίσκεψης δεν ήταν να δουν ένα αξιοθέατο, αλλά να αντλήσουν δύναμη από τον 13ον θεό των Ελλήνων. Επειδή οι Ρωμαίοι είχαν ενστερνιστεί όλη την θρησκευτική και πολιτισμική κουλτούρα των Ελλήνων,
Ο Αλέξανδρος ήταν και για αυτούς ο 13ος θεός. 
Ιούλιος Καίσαρ π.χ. έλεγε ότι Ο Μ. Αλέξανδρος σε ηλικία 32 ετών που πέθανε είχε κατακτήσει όλον τον κόσμο ενώ εγώ ακόμη δεν έχω κάνει τίποτα.
Αυτό αποδεικνύει το μέγεθος του θαυμασμού των προς τα Αλέξανδρο.
Με την επιβολή του χριστιανισμού από τους Ρωμαίους, και μια και Αλέξανδρος εκπροσωπούσε το χειροπιαστό σύμβολο του πολυθεϊσμού, τα πράγματα αλλάζουν, ο Αλέξανδρος έπρεπε να φύγει από την μέση, και να περιπέσει στην λήθη. Εδώ έχουμε τις εξής εκδοχές πρώτη είναι αυτή που ανέφερα στην αρχή, το σώμα που ήταν στο μαυσωλείο να ήταν το πραγματικό και να το έκαψαν οι ορδές των καλογέρων και των φανατισμένων χριστιανών. Δεύτερη εκδοχή να έμεινε μυστική η θέση του πραγματικού βασιλικού τάφου, κα σήμερα να βρίσκετε θαμμένος κάτω από τα θεμέλια της νέας πόλης της Αλεξάνδρειας που έφτιαξε ο Μοχάμεντ Άλυ. Δεν βλέπω όμως να ευσταθεί αυτή η εκδοχή, γιατί αποκλείετε οι Ρωμαίοι να μην γνώριζαν που βρισκόταν το σώμα του Αλεξάνδρου. Άλλη εκδοχή να μεταφέρθηκε σε άλλο μέρος της Αιγύπτου εκτός Αλεξάνδρειας, την εποχή των Πτολεμαίων, φαίνετε απίθανο, γιατί οι Πτολεμαίοι έπρεπε να ελέγχουν μην τυχών και τους το απαγάγουν. Είναι όμως πιθανή η εκδοχή να τον μετέφεραν για να τον διασώσουν, οι Εθνικοί στην μεγάλη αναταραχή το 391, σίγουρα όμως δεν θα είχαν την δυνατότητα να τον τοποθετήσουν σε περίτεχνο βασιλικό τάφο. Ίσως να τον τοποθέτησαν σε κάποιο έτοιμο τάφο, που θα πληρούσε την στοιχειώδη πολυτέλεια για έναν Αλέξανδρο. Τέταρτη πιθανή εκδοχή είναι με την επιβολή του χριστιανισμού, να απηχθεί, μυστικά από τους ίδιους τους Ρωμαίους, γιατί η παρουσία του θα δημιουργούσε μεγάλο πρόβλημα στην νέα θρησκεία που αποφάσισαν να επιβάλλουν. Ο χρόνος απαγωγής του πρέπει να έγινε το 391, μες την μεγάλη αναταραχή, απέφυγαν τα όμματα των χρονικογράφων. Στη συνέχεια το έστειλαν και το τοποθέτησαν κάπου στην Κωνσταντινούπολη. Ή στην Ρώμη, για να μπορούν να ελέγχουν μια απρόβλεπτη κατάσταση. Τα άδυτα του Βατικανού πολλά κρύβουν, γιατί και να μην κρύβουν και τον Αλέξανδρο. Μια άλλη εκδοχή που κυκλοφορεί είναι, να το απήγαγαν οι χριστιανοί, το μετονόμασαν ως σώμα του Ευαγγελιστή Μάρκου, και το φυλάσσουν στο ναό του Αγίου Μάρκου στη Βενετία. Η εκδοχή αυτή στηρίζετε στο γεγονός ότι προ του 391 δεν υπάρχει καμία αναφορά για τον τάφο και το σώμα του Μάρκου. Όταν λοιπόν σταματούν οι αναφορές για τον Αλέξανδρο αρχίζουν για τον Μάρκο.
Τέλος έχουμε τον τύμβο της Αμφίπολης. Δεν χωράει αμφιβολία ότι ο τύμβος είναι ο βασιλικός τάφος που έδωσε εντολή ο ίδιος ο Μ. Αλέξανδρος να κατασκευάσουν για τον εαυτό του. Το μέγεθος η επιβλητικότητα του και η διακόσμηση του αποκλείουν να είναι τάφος για άλλο πρόσωπο. Η Ολυμπιάδα μητέρα του Μ. Αλεξάνδρου θεωρείτε δεδομένο ότι θα προσπάθησε να μεταφέρει τον νεκρό Αλέξανδρο στην Αμφίπολη. Αλλά θα συνάντησε την ψυχρή άρνηση των Πτολεμαίων. Στα γεγονότα του 391 στην Αλεξάνδρεια, μες την μεγάλη αναταραχή, Έλληνες Εθνικοί διαβλέποντας την εξέλιξη των γεγονότων, ίσως να μετέφεραν τον Αλέξανδρο στην Αμφίπολη. Παρ’ ότι είχαν αρχίσει οι διωγμοί κατά των Εθνικών από τους χριστιανούς, οι Εθνικοί διατηρούσαν ακόμη την οντότητα τους γιατί ήταν ακόμη πλειοψηφία, κατείχαν θέσεις στην κρατική μηχανή υπερείχαν σε γνώσεις και σε οργάνωση, και διατηρούσαν την λογική θεώρηση των πραγμάτων. Σε αντίθεση με τους πρωτοχριστιανούς που ήταν ένας όχλος αμόρφωτων και φανατισμένων ανθρώπων, που νόμιζαν ότι αυτοί είναι οι εκλεκτοί που είδαν το φως το αληθινό, πιστεύοντας τις χριστιανικές ανοησίες.
Πιστεύω ότι όταν θα ολοκληρωθούν οι ανασκαφές στην Αμφίπολη να έχουμε μια πιο σαφή εικόνα για το θέμα.  
Oι  ανασκαφές  δεν  φαίνετε  να  προχωρούν,  δεν  γνωρίζω  τον  λόγο  αλλά υποθέτω  αν δεν διευθετηθεί το  θέμα  του  ονόματος  οι  Αμερικανοί  θα  θέσουν πολλά  εμπόδια  για την συνέχιση  της  ανασκαφής,  διότι ο  τύμβος  από  μόνος του  μπορεί  να εξοστρακίσει  τους  Σκοπιανούς  και  να τους  αποδείξει  ότι  δεν  έχουν  καμία σχέση  με τον  Μ.  Αλέξανδρο.     Αυτό  θα έχει  σαν  συνέπια  απαξίωση  του  κράτους  των  Σκοπίων  και  πιθανώς  την  διάλυση του,  κάτι  που  δεν  θέλουν  ούτε  να ακούνε  οι  Αμερικάνοι. 
Γιατί  εκεί  έχουν  κατασκευάσει  μεγάλη  στρατιωτική  βάση  από  όπου  θα ελέγχουν  τις  χώρες  των  Βαλκανίων.

 

Σημείωση:
Επειδή στο παραπάνω άρθρο μου εκφράζω και την προσωπική μου άποψη
θα ήθελα όσοι γνωρίζουν το θέμα να προβούν στον ανάλογο σχολιασμό.


Γιάννης Θεοδωρόπουλος