Π. Μητρογιάννης: Διαιτολόγος - Διατροφολόγος ¨ΜΕΤΡΗΣΤΕ ΤΟΝ ΜΕΤΑΒΟΛΙΣΜΟ ΣΑΣ¨

korinthosnews  | 

Τι είναι ο μεταβολισμός;

Μεταβολισμός είναι το σύνολο των βιοχημικών διαδικασιών που λαμβάνουν μέρος σε έναν οργανισμό με σκοπό τη διατήρησή του στη ζωή, την ανάπτυξη, την κίνηση και την πέψη, καθώς και τη μεταφορά θρεπτικών συστατικών στα σημεία όπου απαιτούνται.
Για τη λειτουργία του μεταβολισμού απαιτείται η κατανάλωση ενέργειας (θερμίδων).
Το ποσό της ενέργειας αυτής είναι ο μεταβολικός ρυθμός, ο οποίος διακρίνεται στον μεταβολικό ρυθμό ηρεμίας και στον ρυθμό δραστηριότητας.
Ο μεταβολικός ρυθμός ηρεμίας - RMR (ή βασικός μεταβολικός ρυθμός) είναι το ποσό της ενέργειας που απαιτείται για τη διατήρηση ενός οργανισμού στη ζωή σε κατάσταση ηρεμίας.
Συνήθως αποτελεί το 70-80% του συνολικού μεταβολικού ρυθμού.
Ο μεταβολικός ρυθμός δραστηριότητας είναι ο ρυθμός ηρεμίας συν το ποσό της ενέργειας που απαιτείται για την εκπλήρωση των καθημερινών δραστηριοτήτων και της πέψης.
Ο μεταβολικός ρυθμός δραστηριότητας είναι ουσιαστικά οι θερμίδες που πρέπει να καταναλώνουμε για να συντηρούμε το βάρος μας.

 

Από τι επηρεάζεται ο βασικός μεταβολικός ρυθμός;

Αρχικά, εξαρτάται από το φύλο, το ύψος και την ηλικία – παράμετροι στις οποίες δεν μπορούμε να παρέμβουμε.
Επηρεάζεται, επίσης, από την άσκηση και τον τρόπο ζωής, και έντονα από τα επίπεδα ορισμένων ορμονών (όπως αυτές του θυρεοειδούς και οι ορμόνες του φύλου), αλλά και από τη λήψη φαρμάκων (αντικαταθλιπτικά).
Καθοριστική επιρροή, όμως, ασκεί η σύνθεση του σώματος και ειδικότερα η μυϊκή μάζα, η μείωση της οποίας με την πάροδο της ηλικίας είναι και η βασική αιτία για την οποία ελαττώνεται ο μεταβολικός ρυθμός.
Η μείωση αυτή συμβαίνει από την ηλικία των 30 ετών και γίνεται εντονότερη μετά την ηλικία των 50, ενώ ειδικά στις γυναίκες εντείνεται με την είσοδο στην κλιμακτήριο και την ελάττωση των επιπέδων των οιστρογόνων.
Η μυϊκή μάζα εξηγεί επίσης γιατί οι άνδρες έχουν υψηλότερο μεταβολικό ρυθμό από τις γυναίκες.

 

Πώς γίνεται η μέτρηση;

Η μέτρηση του μεταβολικού ρυθμού ηρεμίας (RMR) πραγματοποιείται με την υψηλής τεχνολογίας συσκευή έμμεσης θερμιδομετρίας Fitmate.
Η μέτρηση μέσης κατανάλωσης οξυγόνου αποτελεί την πιο αξιόπιστη μέθοδο προσδιορισμού των θερμιδικών απαιτήσεων, συμφώνα με τα πρότυπα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η μέτρηση βασίζεται στο γεγονός ότι η οξείδωση της τροφής στο σώμα γίνεται με την κατανάλωση οξυγόνου και την παραγωγή διοξειδίου του άνθρακα (CO2), σε αναλογία με την παραγόμενη ενέργεια.
Γίνεται μέτρηση δηλαδή της ενεργειακής κατανάλωσης με βάση τον όγκο του εισπνεόμενου οξυγόνου και του εκπνεόμενου CO2.
Η διαδικασία είναι εύκολη και γρήγορη.
Απλά αναπνέετε κανονικά μέσα από μία μάσκα για 12-15 λεπτά, καθώς αναπαύεστε ήρεμα σε κρεβάτι ή καρέκλα.
Στο τέλος του τεστ θα μάθετε το ακριβές ποσό των θερμίδων που το σώμα σας καταναλώνει καθημερινά.

 

Τι κάνω την ημέρα της μέτρησης;

Όπως με τις περισσότερες ιατρικές εξετάσεις, έτσι και με τη μέτρηση του μεταβολισμού, υπάρχουν συγκεκριμένες οδηγίες που θα πρέπει να ακολουθήσετε, για να επιτύχετε το σωστό αποτέλεσμα.

Συγκεκριμένα, την ημέρα της μέτρησης, βεβαιωθείτε ότι:

  1. Δεν έχετε καταναλώσει φαγητό και υγρά (εκτός από νερό), τουλάχιστον 4 ώρες πριν από την μέτρηση.
  2. Δεν έχετε καπνίσει για 2 ώρες, και δεν έχετε καταναλώσει καφεΐνη κι αλκοόλ τουλάχιστον 4 ώρες, πριν τη μέτρηση.
    Συζητήστε με τον διαιτολόγο, σε περίπτωση που λαμβάνετε φάρμακα ή σκευάσματα που επηρεάζουν τον βασικό μεταβολισμό.
  3. Δεν έχετε γυμναστεί ή δεν έχει προηγηθεί έντονη φυσική δραστηριότητα για τουλάχιστον 12 ώρες, πριν από το προγραμματισμένο ραντεβού σας.

Στο διαιτολογικό μας γραφείο μπορείτε να πραγματοποιήσετε τη μέτρηση του μεταβολισμού με το σύγχρονο μηχάνημα μέτρησης Fitmate.
Γνωρίζοντας κι αξιολογώντας τον μεταβολισμό, τον τρόπο ζωής και τη φυσική δραστηριότητα, μπορούμε να εφαρμόσουμε ένα επιστημονικά τεκμηριωμένο πρόγραμμα διατροφής πάνω στα δικά σας μετρά με στόχο να χάνετε εύκολα κιλά χωρίς στερητικές δίαιτες.